dinsdag 13 februari 2018

28 links en rechts en links maar weer..

De zon staat loodrecht boven de compound in Darousalam. Op de veranda is het redelijk koel door een zacht briesje. Op het muurtje zitten drie kindjes met een naakte pop te spelen. Ze draaien aan de dikke beentjes en armpjes. Met een oog dicht ondergaat de pop het gewring en getrek. Ze schudden het heen en weer. Klots-klots doet het water in het lijf van de pop, om daarna ongeïnteresseerd op de betonnen vloer te belanden.
Makam en Ebrima scheppen zand in 'emmers'. Afgedankte jerrycans met een hengsel van touw. De tafel van de Stove is bijna klaar. Hij hoeft alleen nog gevuld met zand en vlak worden gepleisterd.
Om hier te komen was een klein drama. Wullinkamma zou het heten waar we naartoe moesten. Nu blijkt dat dat slechts een regio aanduidt. Zigzag, links en rechts, omkeren en weer links en rechts  tot mijn oriëntatie tot nul gereduceerd was. Bellen met de heer des huizes leek niet echt te helpen. Dus weer slalommen tot we een ons wogen en we eindelijk de 'alcalo shop' gevonden hadden. Vandaar besloot ik geen meter verder meer te rijden. Gevieren rookten we een sigaret tegen de stress en wachtten op de dingen die komen zouden. Helaas kwam er niet veel meer dan een zoveelste telefoontje met uitleg hoe we in Darousalam moesten komen. Darousalam? Nog niet eerder hadden we de naam van dit dorp gehoord. Met een diepe zucht startte ik toch maar weer de jeep. Na enig gezigzag zagen we een wit blauwe moskee. Bellen maar weer. En toen konden we eindelijk de heer des huizes verwachten. Een lange wat oudere man die duidelijk geopereerd was aan zijn keel, te zien aan de flink opgezette strot.
"I could not come to you. Is too far for me. I am just from operation".
Ik knik dat ik het begrijp. Op het heetst van de dag komen we aan op de compound waar we de Stove gaan bouwen. Ik stuur een meisje naar de shop om suiker, greentea en houtskool te kopen. Attaya maakt een hoop goed, weet ik.
Over ruim een week, als mijn vakantie achter de rug is, komen we hier terug. Hopelijk rij ik er dan regelrecht op af.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten