zaterdag 18 november 2017

05 zaterdag 18 november 2017

De muezzin roept in de verte op tot gebed.  Ik hou het even op gewoon rusten. Het is een hete dag vandaag: 33 graden zegt mijn mobiel. Na vijf jaar in de Roundhut heb ik eindelijk door hoe ik het binnen koel kan houden. Ramen en gordijnen dicht en op de veranda lakens die de zon tegenhouden. Het scheelt enorm.
De afgelopen dagen waren druk. Kleine hand-en spandienstjes voor Tien1 die gisteren weer terug naar Nederland is gegaan. Waarom ze hier was? Om honderdvijftig bananendozen vol met kleding, gereedschap, handdoeken en lakens in de Happy Gunjur Shop te verkopen tegen kleine prijsjes. De dikke opbrengst gaat naar Tarud om de Preschool van lunches te voorzien elke dag. En om leerlingetjes te sponsoren die anders hun tyd op een zandhoop doorbrengen.
Pet af voor Stichting Happy Gunjur die dit al bijna 15 jaar doet.

Ondertussen broed ik mijn plan uit: the smokeless kitchen. Aan welke man  ik het ook vertel - het gaat om de vrouwen maar begint nu eenmaal bij de mannen -  allemaal zijn ze enthousiast. Alsof ze al jaren wachtten tot iemand eens op het idee kwam om de huidige manier van koken te verbeteren. Ik vind het idioot dat ze er zelf nooit op gekomen zijn, maar het zij zo. Pap heb ik wat video's laten zien en informatie gegeven. En daarbij de vraag: hoe zal ik het wereldkundig maken en aanpakken.
"The local radio!" was zijn enthousiaste reactie. Elke zondagavond doet hij daar een programma. Daarin kan hij de noodzaak uitleggen van het nieuwe kooksysteem: grofweg een 'fornuis' van steen met een schoorsteen. De vrouwen krijgen bij het koken boven open vuur  per dag rook binnen ter grootte van 2 pakjes sigaretten. Naast het open vuur kruipen vaak de kleintjes rond: brandwonden!! En last but not least het verbruik van firewood dat met 75% verminderd kan worden.
Win win win dus. Maar dat moet iemand ze wel vertellen en dat ben ik niet met mijn witte huid en kokend op schoon gas.
Dinsdag aanstaande gaan we beginnen met stenen (blocks) maken voor het proefmodel. Ik zal de cement leveren voor een keer.
Een hele Challenge, al heb ik me ter dege voorbereid op deze missie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten