donderdag 7 december 2017

09

Het licht van de vroege ochtend valt door de tralies van de ramen.
"Good morning class.."
" Good morning teacher, good morning Friends" klinkt het uit zestig keeltjes. Zestig rose bloesjes en zestig donkerrode broekjes friemelen in de bankjes. Geen moment zitten ze stil. De juf doet de absentielijst. Als de begroeting etc achter de rug is zijn we zo ongeveer een half uur verder.
Het is 'parents day' vandaag. Van ieder kind wordt verwacht dat hij een ouder meebrengt.
"You have to come Tin" zegt Malang bij het ontbijt.
"But I am your grandmom..?"
Malang schudt beslist nee.
" No, you are my Mom."
Discussie verder gesloten.
En dus ploeg ik me vooruit om in degelijk tenue naar school te gaan. Ploegen, want sinds gisteren lijk ik de slaapziekte te hebben. Ging ik s ochtends nog vol goede moed met de tuinman naar zijn compound om sticks op te halen, bij aankomst stortte ik bijkans in. Met m'n hoofd op het stuur was duidelijk dat ik me niet goed voelde. Ik liet hem het werk doen. Hij propte de sticks zo goed en zo kwaad als het kon in de jeep. Een kwak van de achterdeur duwde de laatste weerbarstige sticks naar binnen. Even later dook ik mijn bed in om er pas vanochtend weer uit te komen. Oververmoeid. Duidelijk. Nu ik geen water meer hoef op te halen wil m'n lijf relaxen. De tuinman doet wat ik niet meer kon en wilde. Zestig emmers omhoog trekken uit de put en vervolgens rondbrengen. Finito .

Ondertussen is de juf aan Jolly Phonics begonnen.  Het leren van 'sounds' in plaats van abcdefg. De juf houdt de M omhoog en maakt een mmmmmh geluid. De klas herhaalt mmmmm.
"Action and sound" Ze maakt het geluid en wrijft over haar buik. De kinderen herhalen.
Geen idee (nog) waar het buik wrijven op slaat.
"Action!"  Roept de juf en herhaalt het op bijna militaire wijze.
Gelukkig gaat ze nu zingen.
"The mom and the dad make many meal.. mmm" Heel voorzichtig herhaalt de klas.
Opeens staat er een man naast me. Uit zijn tekst begrijp ik dat ik moet aanrukken met de jeep.
"The donkeycar did not come. We need chairs for the parents meeting."
Als ik zeg dat ik ziek ben slaat dat wat hem betreft nergens op.
"We Just need your Car" 
Zucht. Ik verlaat de klas. Aan de slag dan maar..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten