dinsdag 5 december 2017

08

Het bankje is smal en gammel. Maar het staat op zijn minst in de schaduw. De garage van Yaya in Busumbala is een verzameling autowrakken onder een stoffige mangoboom. Niets bijzonders, het is zo ongeveer het kenmerk van elke garage.
Als het goed is - niks is zeker hier - wordt elders de uitlaat van de jeep gelast. Als ik ernaar vraag krijg ik een onduidelijk antwoord. Afwachten dus. Hopelijk hebben ze ook begrepen dat er iets met de handles van de deuren moet gebeuren.  Het afgebroken systeem lijkt van plastic te zijn.
"No Problem, we repair it".
En daarom zit ik nu met mijn pijnlijke billen op een te hard bankje.
De koffie om de hoek bij het lokale koffietentje - een golfplaten hokje en een brandend vuurtje onder de boom - bestaat uit een fikse lepel Nescafé en een zakje poedermelk. Suiker doe ik er zelf in. Tot grote verbazing van de omstanders die zien dat ik slechts een klein beetje van het aangeboden dekseltje gebruik.
"Sugar is poison" zeg ik zoals altijd. Zoals ze het hier gebruiken - 3 volle eetlepels in een beker - is het vergif. Diabetes is een groot probleem. Tenen, vingers, voeten worden geamputeerd als er geen redden aan meer is. En na de operatie krijgen ze de volgende ellende: ontsteking op ontsteking vanwege miserabele hygiëne.
Wat dat betreft voel ik me af en toe net een missionaris. Verminder je suiker. Gebruik minder Jumbo ( bouillonblokjes) om 'high blood' te voorkomen. En dan natuurlijk de rook die de vrouwen en babies inademen tijdens de dagelijkse lunch voorbereiding op open vuur in een dichte kookhut. Rook ter grootte van twee pakjes sigaretten per dag!
De link naar de 'smokeless kitchen' is  onder een beker koffie gauw gemaakt. Ik vertel erover en laat de foto's zien. Met open mond zijn de omstanders en de koffiedame direct om.
"We need this!!!"
Maar als ik ze uitnodig om naar Gunjur te komen betrekken de gezichten.
"Too far".
Een dikke man naast me suggereert dat ik naar de televisie toe moet stappen. "You know, you have to sentisize people. Not only Gunjur people. All Gambians should know this. And see it. Really!!"

Pffht.. Werk aan de winkel. Ik had toch niks te doen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten