maandag 18 december 2017

12 en toen was het maandag

Maandag de achttiende december alweer. Ik moet er altijd een plaatje bij maken. December.. koud, nat en vooral donker. Lichtjes 's ochtends vroeg aan om in de Kerstsfeer te komen.
Hier is het in alles het tegenovergestelde. Warm, droog en licht. De kerstverlichting dient hier als spaarlamp voor de accu. Een Kerstboom ontbreekt. Als ik Malang een fb plaatje van een brandende kerstboom met dwarrelende sneeuwvlokken laat zien zucht hij "..snow.." en droomt weg. Later komt hij er op terug. "You know Tin, in Kartong they have one". Ik weet wat hij bedoelt. Het kleine katholieke kerkje St Martins, overblijfsel van een missiepost, trekt op Kerst veel bezoekers. Opeens weet je wie de Christenen zijn onder de volop aanwezige moslim bevolking.
Jaren geleden ging ik er naar de Nachtmis. Een belevenis. Niet in het laatst door de aanwezigheid van de volop opgetuigde dames met hun vaak torenhoge, gesteven en geplooide  tiko's op het hoofd. En de djembe's waarmee een groep jongeren de dienst begeleidden. Een mooie herinnering.
Misschien moet ik toch iets aan Kerst doen en niet zo sloom zijn. Verhuis de lichtjes naar de coconuttree Tien! Wees creatief! Kerstmis komt eraan!

En wat ik notabene wilde citeren uit de Volkskrant ben ik nu vergeten: "Je geen doelen stellen is erger dan er een niet halen".

Geen opmerkingen:

Een reactie posten