vrijdag 12 januari 2018

19 Hoe een chatregel alles in een ander daglicht stelt..

Ping! Een chatberichtje van een goede kennis, tevens buurtgenoot. Fijn! Want ik hoop natuurlijk dat mijn oproepje op Facebook voor het maken van  'Smokeless kitchens' effect heeft. Gewoon even 2 flessen wijn of een paar biertjes minder dit weekend en je kunt een donatie doen voor een vijfde, zesde, zevende.. misschien wel tiende 'stove'.
Het is inderdaad een donatie. Voor maar liefst vier stoves. Maar daar is de domper. Het vreselijkste bericht dat ik maar had kunnen ontvangen. Kort en krachtig - voor zover dat mogelijk is als je onder de morfine zit - legt ze uit dat ze terminaal ziek is. Opgegeven.
...
...
...
...
Wat doe je? Wat zeg je?  Wat moet je nog na zo'n bericht. Ik probeer het me voor te stellen. Lukt niet, althans nauwelijks.
"Ik heb het geaccepteerd, maar het is erg voor mijn kinderen en mijn ouders".
Hemellief. Wat een drama. Wat is kanker toch een niets en niemand ontziende klote ziekte. Niks geen discriminatie. Oud, jong, zwart of wit, rijk of arm..
Waarom ik niet?!? Ok, ik heb heus ook wel m'n portie gehad. Maar in niets vergelijkbaar met dit.
Verdomme.  Woest scheld ik de katten de Palo uit. Donder op allemaal!
Malang kijkt me met grote ogen aan. We zitten boven zijn favoriete kipmaaltijd.
"Sorry schat, a Friend is very sick. I am angry about that."
Hij knikt. Maar erg overtuigend is het niet.
Mijn mobiel heeft het wel begrepen. Alles begint te springen en te bibberen en er is geen moer meer mee te doen. Zelfs afsluiten weigert hij. Na drie keer woest opstarten, afsluiten en weer opstarten probeer ik de chat weer op te pakken. Te laat,  ze is offline. Morfine natuurlijk.
Nu pas komen m'n eerste traantjes. Ze hield zo van vakantie. Amerika vaak, maar ook Vlieland.
"Kom een weekje zon doen" zei ik nog voor ik het bericht kreeg. Ik kan m'n tong wel afbijten.
"Kijk maar voor mij. Ik geniet van je verhalen."
Dat is het minste dat ik kan doen. Voor haar kijken, ruiken, horen en voelen.
Ik ga m'n best doen lieve meid. Dat je maar geen pijn hebt..... Ik denk aan je.

'tamtadam-tamtadamtamtadam damn damn..' drummen ze in de verte.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten