vrijdag 19 januari 2018

22 kijk, luister en ruik..

De zon staat nog laag na een koude nacht. Achttien graden is koud als je aan hitte gewend bent. De palmen rijzen hoog boven het nog niet gekapte gras uit. De onderste palmbladeren hangen stil, geel verdroogd naar beneden. De resten van eerder gekapte bladeren staan daarentegen fier schuin omhoog langs de grijze stam.  De dicht bebladerde mangobomen langs de kant van het weggetje staan in bloei. Roestbruine pluimen die nog het meest van zuring weg hebben. Over een paar maanden zullen ze vol met loodzware mango's hangen.  Een enkele cashewboom  met zijn vettige ronde bladeren doet zijn best om te concurreren met de mangobomen. Uit de verte lijkt hij nog het meest op een enorme brokkoli.
Ik hobbel van school naar huis met tien jerrycans water. De security van school is ingestapt nadat ik de deur uitnodigend open gehouden had en op de zitting van de stoel had geklopt. Sinds meester Bojang geschrokken reageerde toen hij hoorde dat de man elke keer twintig dalasis van me kreeg om de cans alleen maar te vullen, vraag ik of hij met me mee gaat om ze van de jeep naar de Roundhut  te sjouwen. Loodzwaar en iedere keer weer een Challenge hoe ik ze thuis moet krijgen. Zo dus, met de security van school, die slechts onverstaanbaar bromt en altijd naar beneden kijkt, maar glimlachend opkijkt als hij het briefje van twintig dalasis  aanpakt.
Het veld en de palmbomen er verspreid over in het waterige zonnetje  is als een schilderij, zo stil is het. Stilte na de storm. De afgelopen dagen was het bewolkt en de wind joeg het stof over de compound. Je moest je handen voor je ogen houden en met ramen dicht rijden. Ongetwijfeld een slap aftreksel van de storm die over Nederland woedde.
Horen, zien en ruiken. Stilstaan bij het moment om beter te ontspannen. Het werkt zeker. Hoewel ik met ruiken niet verder kom dan de benzinelucht in de jeep. Meteen komt de boel in mijn hoofd weer in actie. Laat nakijken waarom die stank niet buiten blijft waar het hoort. En doe dit, check dat.. en vergeet niet....
De vaart komt er al weer in. Maar gedurende tien minuten is het me gelukt om 'mindfull' te zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten